OMG! co tu robić? simple plan finansowy czy skok z klifu ?

20 October 2017

KROK  PO  KROKU  O  FINANSACH  DOMOWYCH  Z  GOSIĄ FIGAT

Rozumiem, że  nie będziemy skakać. Nie zachęcam do żadnych niebezpiecznych ruchów. Tak naprawdę dziś chcę przypomnieć w skrócie to o czym na LIVE w naszej grupie LoveSimple o planowaniu finansów mówiła Gosia Figat.

Mam wrażenie, że zajmowanie się finansami, budżetem domowym kojarzy się wielu z nas z czymś co nas przerasta i czemu nie podołamy, do czego się lepiej nie zabierać.

Naprawdę świetnie rozumiem Twoje obawy. Sama jestem jedną z tych kobiet, dla których ten temat był mega trudny i przez lata totalnie odstawiony na potem lub w tak zwanym ukryciu 😉 , dlatego właśnie postanowiłam poprosić o pomoc kogoś, kto sprawy finansowe ma dosłownie w jednym paluszku.

Gosia Figat, bo to o niej mowa już od 20 lat zajmuje się tematem pieniędzy i finansów różnych przedsiębiorców.

Ma doświadczenie m.in. jako główny księgowy, dyrektor finansowy czy pełnomocnik zarządu. Dodatkowo posiada certyfikat z Ministerstwa Finansów potwierdzający jej kwalifikacje i dający zdolność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jak sama widzisz , Gosia finansowo potrafi nie tylko świetnie skakać na główkę, ale i robić salta! Warto się od niej uczyć. Zaczniemy od podstaw.

DLACZEGO WARTO ZWRACAĆ UWAGĘ NA FINANSE?

  • analiza decyzji już podjętych czyli rozliczanie przeszłości
  • ułatwienie prognozowania przyszłości
  • dzięki prowadzeniu budżetu Twoje obecne decyzje, działania są szybsze i o wiele bardziej trafne

Analiza Twoich decyzji finansowych pozwala Ci na szybką reakcję, nie musisz się w nieskończoność miotać między jedną decyzją a drugą.
Zwyczajnie oszczędzasz czas i pieniądze!

Możesz zacząć bardzo prosto, nawet na zwykłej kartce papieru lub jeśli masz ochotę skorzystaj z arkusza “domowego planu finansowego” który dla Ciebie przygotowałam.

PIERWSZY KROK

  • określ sobie cel, dlaczego będziesz spisywała wydatki
  • masz cel długoterminowy np. roczny czy krótkoterminowy np. 6,3 lub 1 miesięczny
  • planujesz wyjazd i chcesz na niego uzbierać fundusze
  • planujesz większy zakup np. coś do domu

Dzięki spisywaniu wydatków i przychodów i określeniu celu jesteś w stanie już w niedługim okresie stwierdzić czy każdy kolejny miesiąc przybliża Cię do niego czy może musisz coś skorygować.

Jeśli spisujesz wydatki i przychody w celu tylko i wyłącznie analizy swojej sytuacji może się okazać że z czasem sama zmieniasz swoje zachowania konsumenckie.

Sama się możesz zdziwić ile daje już sama świadomość tego co w trawie piszczy tj. własnych wydatków. Stajemy się mniej rozrzutni, zaczynamy rezygnować z nieplanowanych zakupów. Pojawiają się pomysły wcześniejszej spłaty karty kredytowej czy zupełna rezygnacja z niej.  Jednym słowem, im więcej wiesz o swojej sytuacji tym bardziej dążysz do tego żeby ją polepszyć.

PRZEJDŹMY OMÓWIENIA DOMOWEGO PLANU FINANSOWEGO

RADA – PROSZĘ BĄDŹ ZE SOBĄ SZCZERA. Finanse nie są łatwym tematem. Jeśli wcześniej nie robiłaś planów finansowych/ budżetów domowych usiądź sama i zastanów się co wpiszesz w poszczególne rubryki.  Niech to będzie rodzaj szczerej rozmowy samej ze sobą. Powodzenia!

Pamiętaj! Robisz ten plan nie po to by cyferki ładnie wyglądały w rubryczkach, ale po to by poznać swoją faktyczną sytuację.

Jeśli już sobie wydrukowałaś załączony pdf. lub posiadasz Simple Calendar czy Simple Planner z pewnością zauważyłaś, że plan podzielony jest na kilka rubryk.

  • Saldo otwarcia  – to suma którą masz na koncie/kontach. Jeśli masz karty kredytowe lub drobne kredyty (ale nie hipoteczny) to w tym momencie musisz wpisać co faktycznie masz na minusie. Jeśli masz w domu gotówkę również wpisz ją w tą rubrykę. Reasumując, podliczasz wszystko co na plusie i minusie i wpisujesz finalną kwotę jako saldo otwarcia.
  • Dochody  – tu wpisujesz swoje wpływy/ przychody stałe. W osobnej rubryce wpisz dochody nieregularne/ dodatkowe przychody (na szablonie masz 2 miejsca na stałe inne)

Wpisanie obu przychodów osobno ma tę zaletę, że w skali 6 miesięcy czy roku bardzo łatwo jesteś w stanie obliczyć ile wynosi twój dodatkowy przychód. Ponadto świadomość tego ile jesteś w stanie sobie dorobić, działa jak wewnętrzny motywator. Zaczynasz kreatywnie myśleć w jaki jeszcze sposób możesz sobie powiększyć dochód.

  • Razem przychód – sumujesz swoje przychody i wpisujesz otrzymaną liczbę.
  • Wydatki – skup się na tym na co wydajesz codziennie i miesięcznie. Jeśli nie wiesz ile wydajesz np na jedzenie. Najlepszym sposobem aby zapisać tego typu wydatki jest zbieranie paragonów i spisywanie wydatków bezpośrednio z nich. Pamiętaj o czynszu, mediach, kredycie hipotecznym, innych stałych zleceniach jak opłata za telefon, zajęcia dzieci, zajęcia sportowe, ubezpieczenia. Jeśli masz w zwyczaju wychodzenie na kolację z rodziną to również wpisuj to jako cykliczny wydatek w tej rubryce. (Paragony najlepiej trzymać w osobnej kopercie lub pudełku, jeżeli nie korzystasz z podobnego zestawienia w excelu, które możesz powiększać, tylko z wydrukowanego szablonu pamiętaj o podsumowaniu jednego typu wydatków i naniesieniu końcowej kwoty np. super market w m-cu styczeń – wydana kwota 1500 zł)
  • Wydatki okazjonalne – to Twoje zakupy nieplanowane. Kiedy coś nas faktycznie zaskoczy lub zaplanujemy np. remont 🙂
  • Podsumowanie wydatków – sumujesz wszystkie wydatki i uzyskaną wartość wpisujesz w tą rubrykę.
  • Zysk – wszystkie dochody minus wszystkie koszty/ wydatki
  • Saldo otwarcia (kolejny miesiąc) – w tym momencie sprawdzasz bilans otwarcia danego miesiąca  powiększasz go o uzyskaną wartość z rubryki zysk, a uzyskaną wartość wpisujesz jako bilans otwarcia następnego miesiąca.

Pamiętaj! Może się tak zdarzyć, że Twoje saldo otwarcia będzie minusowe, może nawet wielokrotnie (kilka miesięcy z rzędu) Jednak tylko dzięki temu, że sama sobie będziesz tworzyła plan finansowy, zyskasz wiedzę o tym gdzie “przeciekają Twoje pieniądze”. Tylko będąc świadoma tego co się dzieje w Twoim portfelu będziesz mogła polepszać swoją sytuację i nad nią zapanować.

NA  ZAKOŃCZENIE  KILKA  RAD  OD  GOSI :

  • bądź ze sobą szczera, finanse nie są łatwym tematem, często wręcz omijanym
  • spisuj wszystkie wydatki, możesz zacząć swoją przygodę z budżetem od tzw. “basic”- czyli od spisywania stałych kosztów, plus najważniejsze – najgrubsze dzienne, a z czasem nauczysz się spisywania każdego drobnego wydatku
  • znajdź miejsce gdzie będziesz gromadziła paragony/rachunki (to może być koperta, lub pudełko, które przeznaczysz na ten cel )
  • bądź systematyczna w swoich działaniach
  • zaplanuj i opisz działania budżetowe do swoich planów dnia, codziennie, co tydzień, co miesiąc – sama zdecyduj, ale trzymaj się tego!

Ps. Jeśli jednak wolisz słuchać lub oglądać niż czytać o finansach zapraszam cię do obejrzenia live z Gosią Figat. Rozmowę możesz odszukać na grupie na FB. Kliknij niżej aby dołączyć do grupy:
LoveSimple na FB

TUTAJ POBIERZ SWÓJ PLAN BUDŻETU DOMOWEGO

 

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT

Shares